امام محمد تقی ع
 
اســـــلام و شیــــــعه
به وبلاگ اســـــلام و شیــــــعه خــوش آمـــدید
دو شنبه 29 اسفند 1390برچسب:امام محمد تقی ع, :: 17:17 ::  نويشنده : امیر محمد

امام شیعه
بسم اللّه الرّحمن الرّحیم
محمد تقی
KadhimaynMosque.jpg
نقش نهمین امام شیعیان
نام محمد تقی
کنیه ابوجعفر
زادگاه مدینه
مدفن کاظمین
لقب(ها)

التقی

الجواد
پدر رضا
مادر سبیکه (خیزران)
فرزند(ان) علی النقی، ابواحمد موسی مبرقع، ابواحمد حسین، ابوموسی عمران، فاطمه، خدیجه، ام کلثوم
طول عمر

پیش از امامت ۸ سال
(سال ۱۹۵ تا ۲۰۳ پس از هجرت)

دوران امامت ۱۷ سال
(سال ۲۰۳ تا ۲۲۰ پس از هجرت)

محمد بن علی (به عربی: محمد بن علی الجواد) نهمین امام شیعیان است. کنیه‏اش «ابو جعفر» و لقب او «تقی‏» و «جواد» است او فرزند علی بن موسی و سبیکه (خیزران)، او در ۱۰ رجب ۱۹۵ ه. ق. در مدینه به دنیا آمد[۱].

محتویات

 [نهفتن

به امامت رسیدن

بعد از کشته شدن علی بن موسی رضا محمد تقی ۶ سال و چند ماه سن داشت و برای همین شیعیان آن وقت به امامت او شک کردن و به همین دلیل جلسه‌های پرسش و پاسخ برگزار کردند.[۲] او اولین امام شیعیان بود که در خردسالگی به این مقام رسید بود. به اعتقاد شیعه پدر او یعنی علی بن موسی رضا پیش از مرگ او را به عنوان امام بعد از خود معرفی کرده بود[۳].

ازدواج

بعد از کشته شدن پدرش و به امامت رسیدن وی به دستور مامون او را از مدینه به بغداد اوردند و دخترش (ام الفضل) را به ازدواج او درآوردند که شیعیان این ازدواج را تحمیلی و با اهداف سیاسی می‌داند[۴]. جواد از دختر مامون فرزندی نداشت و فرزندانش ماحصل ازدواجش با زن دیگری به نام سمانه مغربیه بوده‌اند.

فرزندان

  1. علی بن محمد
  2. احمد بن موسی مبرقع
  3. فاطمه
  4. امامه

 

اصحاب و شاگردان

محمد جواد با وجود فشار‌های حکومت مامون و معتصم شاگردان و اصحاب زیادی داشت که نام انها در کتب شیعه در حدود ۲۶۰ نفر وجود دار که از معروف ترین شاگردان می‌شود اینان را نام برد[۵].

  1. عبدالعظیم حسنی
  2. ابوهاشم جعفری
  3. ابراهیم بن مهزیار اهوازی
  4. حسن بن محبوب سرّاد کوفی
  5. حسین بن سعید اهوازی
  6. دعبل بن علی خزاعی
  7. اسماعیل بن بزیع
  8. صفوان بن یحیی

مناظره با فقهای زمان

محمد بن علی در چند نوبت با فقیهان بزرگ زمان خود مناظراتی برگزار كرد كه اغلب در مجلس خلیفه وقت صورت می گرفت. از جمله این مناظره كنندگان یحیی بن اكثم-فقیه و مشاور مامون و بعدها قاضی القضات مسلمین- وابن ابی داود-فقیه مورد وثوق مامون و معتصم و قاضی بغداد در زمان متوكل- بودند. نقل است در هنگام مناظره با یحیی بن اكثم كه در زمان مامون انجام شد سن محمد بن علی ۹ سال بود. درخشش او در این مناظره در نوع استدلال و تكیه بر اصول فقه اسلامی چنان زیاد بود كه خلیفه را به تحسین او وا داشت[۶]. در مناظره با ابی داود، معتصم حكم فقهی صادر شده از محمدبن علی را به دلیل استدلال قرآنی او بر حكم فقهی ابی داود ترجیح داده و دستور به اجرای آن می دهد[۷]. [۸]

مرگ مامون

در سال ۲۱۸ هجری او به همراه همسرش و پسرش به سفر حج رفتند که در همان سال مامون میمیرد[۹] و مردم با برادش معتصم بیعت می‌کنند. محمد جواد فرزندش را در مدینه میگذارد و خود و همسرش به عراق برمیگردند [۱۰].رابطه میان او و معتصم خوب نبود و برای همین معتصم سعی بر از میان بردن او می‌کرد.

مرگ

در مرگ وی چند قول مشهور است که در همه موارد دست داشتن معتصم و مسموم شدن وجود دارد. یک قول میگوید که توسط همسرش به دستور معتصم مسوم شده[۱۱] و قولی دیگر میگوید به وسیله شخصی به نام معتصم شربت مسومی را به وی می‌نوشانند و وی را در ۲۵ سالگی، مسموم و به قتل می‌رسانند. مرگ او در آخر ذی القعده[۱۲] ۲۲۰ ه ق در بغداد بیان می‌کنند[۱۳].

آرمگاه

نوشتار اصلی: حرم کاظمین

آرامگاه او در شهر کاظمین در نزدیکی بغداد در کنار جدش موسی کاظم است. و یکی از گنبدهای حرم کاظمین متعلق به اوست. حرم او یکی از شیعیان به شمار می‌اید که روزانه مورد بازدید هزاران نفر از شیعیان قرار می‌گیرد.در نزدیکی آرامگاه او شیخ مفید اولین مرجع تقلید شیعه بعد از غیبت کبری, خواجه نصیر الدین طوسی, سید مرتضی، و برادرش سید رضی و ابن قولویه و برخی از علمای دیگر نیز وجود دارد.

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آرشيو وبلاگ
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان اســـــلام و شیــــــعه و آدرس shiha.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

<-PollName->

<-PollItems->

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 6
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 7
بازدید ماه : 27
بازدید کل : 4041
تعداد مطالب : 16
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1